Toby Enzerink is samen met Matthijs Tissen eigenaar van SimFlying. Samen hebben ze in 2021 het bedrijf overgenomen van Peter de Graaf. In deze nieuwe terugblik-blog kijken we samen met Toby terug op het jaar 2024.
Wat beschouw je als de grootste mijlpaal die SimFlying in 2024 heeft bereikt, en waarom?
Ik denk dat de introductie van de Airbus A320 absoluut een mijlpaal was. Het zat al lange tijd in ons achterhoofd, en in december 2023 hebben we de knoop doorgehakt en zijn we ervoor gegaan! Dit was alleen mogelijk dankzij onze trouwe groep investeerders – van kleine bijdragen tot grote bedragen, iedereen heeft bijgedragen aan dit succes. Al vrij snel konden we de order plaatsen waardoor we nog in het voorjaar de Airbus operationeel hadden.
Het moment dat de Airbus in maart 2024 in Aalsmeer arriveerde, was ook bijzonder. Het was prachtig weer, en we zaten met een groep enthousiaste vrijwilligers in het zonnetje te wachten op de vrachtwagen. Toen die eindelijk aankwam, konden we meteen aan de slag. Binnen slechts twee weken stond de Airbus op zijn plek en was hij operationeel. Dat was een enorme prestatie van het hele team!
Voor een modern simulatorbedrijf als SimFlying is een nieuwe – én tweede – simulator een enorme stap vooruit. En er zijn meer mijlpalen om trots op te zijn: de geaccrediteerde CRM-training, de uitbreiding van ons instructeursteam, en het grote onderhoud aan de Boeing 737, waarmee we onze kwaliteit nóg verder hebben verbeterd. Het was echt een jaar vol groei en innovatie!
Hoe heeft deze uitbreiding en focus op kwaliteitsverbetering zich vertaald in de ervaringen van klanten?
Ik ben ervan overtuigd dat de ervaring alleen maar beter is geworden. Als ik kijk naar de Airbus-simulator hebben we nu originele stoelen en sidesticks. Dat niet alleen, we hebben ook 4K-visuals. Dat verschil is echt merkbaar en heeft de ervaring echt verbeterd!
En natuurlijk blijft onze Boeing 737 een unieke ervaring. Het karakter van de Boeing is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar in de simulator. Je voelt de trillingen, ervaart de krapte van een echte cockpit en, sinds dit najaar, hebben we zelfs originele besturing uit een oude Boeing 737 toegevoegd. Dat maakt het plaatje compleet.
Daarnaast zijn we ontzettend trots op de lovende terugkoppelingen die we van klanten ontvangen, zowel via Google Reviews als op onze social media. Dat is niet alleen te danken aan de kwaliteit van onze simulators, maar vooral aan onze instructeurs. Zij maken het verschil en zorgen ervoor dat elke ervaring, voor jong en oud, van beginner tot professional, onvergetelijk wordt!
Wat waren voor jou persoonlijk de meest uitdagende en leuke moment van het afgelopen jaar?
We hebben dit jaar een aantal grote klussen gehad die flink wat inzet vroegen. In maart hebben we bijna twee weken lang non-stop gewerkt aan de Airbus A320; dat waren intensieve, lange dagen. Ook het grote onderhoud aan de 737 was een uitdaging. Dankzij de grondige voorbereiding van Peter verliep alles gestructureerd, maar zodra je begint, is het toch flink aanpoten. In iets meer dan een week hebben we de hele simulator uit elkaar gehaald, de besturing vervangen, en alles weer perfect in elkaar gezet.
Hoewel dit soort momenten vaak druk en intensief zijn, brengen ze ook iets moois met zich mee: de samenwerking en het enthousiasme binnen het team. Niet alleen onderling, maar ook met de geweldige groep vrijwilligers. Van onze klusjesmannen Nico en Rob tot instructeurs zoals Bram en Jelle, en nog vele anderen. Samen hebben we deze mijlpalen bereikt en daar mogen we echt trots op zijn!