Terugblik op 2024

Toby Enzerink is samen met Matthijs Tissen eigenaar van SimFlying. Samen hebben ze in 2021 het bedrijf overgenomen van Peter de Graaf. In deze nieuwe terugblik-blog kijken we samen met Toby terug op het jaar 2024.

Wat beschouw je als de grootste mijlpaal die SimFlying in 2024 heeft bereikt, en waarom?

Ik denk dat de introductie van de Airbus A320 absoluut een mijlpaal was. Het zat al lange tijd in ons achterhoofd, en in december 2023 hebben we de knoop doorgehakt en zijn we ervoor gegaan! Dit was alleen mogelijk dankzij onze trouwe groep investeerders – van kleine bijdragen tot grote bedragen, iedereen heeft bijgedragen aan dit succes. Al vrij snel konden we de order plaatsen waardoor we nog in het voorjaar de Airbus operationeel hadden.

Het moment dat de Airbus in maart 2024 in Aalsmeer arriveerde, was ook bijzonder. Het was prachtig weer, en we zaten met een groep enthousiaste vrijwilligers in het zonnetje te wachten op de vrachtwagen. Toen die eindelijk aankwam, konden we meteen aan de slag. Binnen slechts twee weken stond de Airbus op zijn plek en was hij operationeel. Dat was een enorme prestatie van het hele team!

Voor een modern simulatorbedrijf als SimFlying is een nieuwe – én tweede – simulator een enorme stap vooruit. En er zijn meer mijlpalen om trots op te zijn: de geaccrediteerde CRM-training, de uitbreiding van ons instructeursteam, en het grote onderhoud aan de Boeing 737, waarmee we onze kwaliteit nóg verder hebben verbeterd. Het was echt een jaar vol groei en innovatie!

Hoe heeft deze uitbreiding en focus op kwaliteitsverbetering zich vertaald in de ervaringen van klanten?

Ik ben ervan overtuigd dat de ervaring alleen maar beter is geworden. Als ik kijk naar de Airbus-simulator hebben we nu originele stoelen en sidesticks. Dat niet alleen, we hebben ook 4K-visuals. Dat verschil is echt merkbaar en heeft de ervaring echt verbeterd!

En natuurlijk blijft onze Boeing 737 een unieke ervaring. Het karakter van de Boeing is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar in de simulator. Je voelt de trillingen, ervaart de krapte van een echte cockpit en, sinds dit najaar, hebben we zelfs originele besturing uit een oude Boeing 737 toegevoegd. Dat maakt het plaatje compleet.

Daarnaast zijn we ontzettend trots op de lovende terugkoppelingen die we van klanten ontvangen, zowel via Google Reviews als op onze social media. Dat is niet alleen te danken aan de kwaliteit van onze simulators, maar vooral aan onze instructeurs. Zij maken het verschil en zorgen ervoor dat elke ervaring, voor jong en oud, van beginner tot professional, onvergetelijk wordt!

Wat waren voor jou persoonlijk de meest uitdagende en leuke moment van het afgelopen jaar?

We hebben dit jaar een aantal grote klussen gehad die flink wat inzet vroegen. In maart hebben we bijna twee weken lang non-stop gewerkt aan de Airbus A320; dat waren intensieve, lange dagen. Ook het grote onderhoud aan de 737 was een uitdaging. Dankzij de grondige voorbereiding van Peter verliep alles gestructureerd, maar zodra je begint, is het toch flink aanpoten. In iets meer dan een week hebben we de hele simulator uit elkaar gehaald, de besturing vervangen, en alles weer perfect in elkaar gezet.

Hoewel dit soort momenten vaak druk en intensief zijn, brengen ze ook iets moois met zich mee: de samenwerking en het enthousiasme binnen het team. Niet alleen onderling, maar ook met de geweldige groep vrijwilligers. Van onze klusjesmannen Nico en Rob tot instructeurs zoals Bram en Jelle, en nog vele anderen. Samen hebben we deze mijlpalen bereikt en daar mogen we echt trots op zijn!

Looking back at 2024

Toby Enzerink owns SimFlying with Matthijs Tissen. Together they took over the business from Peter de Graaf in 2021. In this new retrospective blog, we look back at the year 2024 with Toby.

What do you consider the biggest milestone SimFlying has achieved in 2024, and why?

I think the introduction of the Airbus A320 was definitely a milestone. It had been in the back of our minds for a long time, and in December 2023 we tied the knot and went for it! This was only possible thanks to our loyal group of investors – from small contributions to large sums, everyone contributed to this success. Pretty soon we were able to place the order which meant that we still had the Airbus operational in the spring.

The moment the Airbus arrived in Aalsmeer in March 2024 was also special. The weather was beautiful, and we sat with a group of enthusiastic volunteers in the sunshine waiting for the truck. When it finally arrived, we were able to get started right away. Within just two weeks, the Airbus was in place and operational. That was a huge accomplishment by the entire team!

For a modern simulator company like SimFlying, a new – and second – simulator is a huge step forward. And there are more milestones to be proud of: the accredited CRM training, the expansion of our instructor team, and the major maintenance of the Boeing 737, which has improved our quality even further. It was truly a year full of growth and innovation!

How has this expansion and focus on quality improvement translated into customer experiences?

I am convinced that the experience has only gotten better. If I look at the Airbus simulator, we now have original seats and sidesticks. Not only that, we also have 4K visuals. That difference is really noticeable and has really improved the experience!

And of course, our Boeing 737 remains a unique experience. The character of the Boeing is not only visible, but also tangible in the simulator. You feel the vibrations, experience the tightness of a real cockpit and, since this fall, we’ve even added original controls from an old Boeing 737. That completes the picture.

In addition, we are extremely proud of the rave feedback we receive from customers, both via Google Reviews and on our social media. This is due not only to the quality of our simulators, but most importantly to our instructors. They make the difference and ensure that every experience, for young and old, beginner to professional, is unforgettable!

For you personally, what were the most challenging and fun moments of the past year?

We have had some big jobs this year that required quite a bit of effort. In March, we worked on the Airbus A320 for almost two weeks nonstop; those were intense, long days. Major maintenance on the 737 was also a challenge. Thanks to Peter’s thorough preparation, everything went in a structured manner, but once you start, it’s still a lot of work. In just over a week, we took the entire simulator apart, replaced the controls, and put everything back together perfectly.

Although such moments are often busy and intense, they also bring something beautiful: the cooperation and enthusiasm within the team. Not only among ourselves, but also with the wonderful group of volunteers. From our handymen Nico and Rob to instructors like Bram and Jelle, and many more. Together we have achieved these milestones and we can be really proud of that!