Een mooie zomerse dag, een echte herfststorm of vrieskou. Het zijn allemaal omstandigheden die een vlucht kunnen beïnvloeden. Als piloot zal je daarom tijdens de vluchtvoorbereiding altijd de weersomstandigheden checken. In deze blog de belangrijkste zaken waar je op moet letten, ook bij ons in de simulator!
Vluchtvoorbereiding
Tijdens de vluchtvoorbereiding schenkt elke piloot aandacht aan de weersomstandigheden. Van grote tot kleine vliegtuigen. Vluchten met een Boeing 737NG (vanaf Amsterdam) zullen meestal naar Europese locaties vliegen. Van een vlak en regenachtig Amsterdam kan je al snel landen in het besneeuwde Oostenrijk. Reden genoeg om tijdens je briefing zowel de start als landingslocatie te bekijken. Dit kan aan de hand van een Meteorological Aerodrome Report (METAR):
METAR EHAM 251925Z 19004KT 9999 BKN014 03/00 Q1033 NOSIG=
De bovenstaande sectie is een METAR van Schiphol Airport. Aan de hand van de METAR kan de crew zich voorbereiden op de start of landing op Schiphol Airport. Hoe je een METAR ontcijfert zie je in de onderstaande tabel (er zijn natuurlijk meerdere weertypen mogelijk met andere afkortingen)
EHAM | ICAO luchthaven code van Schiphol |
251925Z | De METAR is afgegeven op de 25e dag van de maand om 19:25 uur UTC |
19004KT | De wind komt uit een hoek van 190 graden met een snelheid van 4 knopen |
9999 | Het zicht is meer dan 10 kilometer |
BKN014 | De wolkenbasis is BROKEN op 1400 ft |
03/00 | De temperatuur is 3 graden Celsius en het dauwpunt ligt op 0 graden Celsius |
Q1033 | De QNH is 1033 hPa |
NOSIG= | Er worden geen significante weersveranderingen verwacht |
Weinig zicht betekent een ander type landing dan met veel zicht. Is er crosswind, dan zal de Pilot Flying hierop moeten anticiperen. Natuurlijk wil je onweer of bliksem vermijden, dus dit kan ervoor zorgen dat je niet direct kan landen. Weersomstandigheden kunnen dus een grote impact hebben op je vlucht! Reden genoeg om voorafgaand zorgvuldig te kijken naar de te verwachte weersomstandigheden
Kies je voor de uitgebreide briefing bij jouw vlucht bij SimFlying? Ook dan kunnen onze instructeurs de weersomstandigheden meenemen in de briefing. Leuk én leerzaam als je met mist, of (veel) wind wil vliegen!
IJsvorming
Naast zichtbare invloeden (zoals wind) kunnen er ook slecht merkbare invloeden van het weer zijn. Zo kan ijsvorming een grote impact hebben op de vliegprestaties van een vliegtuig. Het tijdig acteren op ijsvorming is daarom van groot belang. Dit kan aan de ene kant door een goede vluchtvoorbereiding, maar ook gedurende de vlucht zullen de instrumenten nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden.
Zodra ijsvorming optreedt zijn er veiligheidssystemen aan boord om te voorkomen dat ijs een negatieve impact heeft. In het verleden zijn er zelfs vliegtuigen neergestort vanwege ijs op de vleugels. In de onderstaande video is een uitgebreide uitleg te bekijken van alle systemen van de Boeing 737NG. Natuurlijk kunnen onze instructeurs je ook alles vertellen tijdens je vliegsessie bij SimFlying
Wees gerust, in de simulator van SimFlying kunnen we elk weertype nabootsen. Lekker genieten van het uitzicht, of een uitdagende crosswind landing? Het kan allemaal. Boek je vlucht via www.simflying.nl/boeken en tot snel!
Overigens kan slecht weer wel spectaculaire beelden geven, zoals hieronder te zien!