De luchtvaartindustrie is een wereld van felle concurrentie, en daarmee denkt elke luchtvaartfanaat aan de strijd tussen Airbus en Boeing. Deze twee fabrikanten strijden al decennia lang om de beste vliegtuigen in de lucht, elk met de ambitie om de ander te overtreffen in innovatie, marktaandeel en klanttevredenheid. In deze blog verkennen we de oorsprong, belangrijkste gevechten en de huidige stand van deze rivaliteit.
Bij SimFlying hebben we zowel een Airbus A320 als Boeing 737NG-simulator. Bekijk meer en boek je vlucht in jou favoriete toestel!
Oorsprong van de rivaliteit
De rivaliteit tussen Airbus en Boeing gaat terug tot het einde van de jaren 60 en het begin van de jaren 70. Boeing, een Amerikaans bedrijf, had zichzelf gevestigd als een dominante kracht in de luchtvaartindustrie met het succes van de Boeing 707 en 747. Airbus, een Europees consortium dat in 1970 werd opgericht, had als doel Boeings dominantie uit te dagen door middelen en expertise uit verschillende Europese landen te bundelen.
De rivaliteit werd intenser met de lancering van de Airbus A300 in 1972, ’s werelds eerste tweemotorige widebody jet. Dit innovatieve vliegtuig daagde de status quo uit, wat Boeing ertoe aanzette om met eigen verbeteringen te reageren. Het toneel was klaar voor een decennia durende strijd om de dominantie in de markt voor commerciële vliegtuigen.
Belangrijke ‘gevechten’ en innovaties
Een van de beste voorbeelden van deze rivaliteit was de battle tussen de Airbus A320 en de Boeing 737. De A320, geïntroduceerd in 1988, was voorzien van fly-by-wire technologie, waardoor het efficiënter en gemakkelijker te bedienen was. Boeing reageerde met upgrades van de 737, wat na de Classic resulteerde in de 737 Next Generation (NG) serie. Deze strijd duurt tot op de dag van vandaag voort, waarbij beide fabrikanten voortdurend innoveren, hun vliegtuigen verbeteren, maar waarbij Airbus marktaandeel wint in Europa.
In het widebody segment trok de concurrentie tussen de Airbus A380 en de Boeing 747 veel aandacht. De A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, was de poging van Airbus om de markt voor langeafstandsreizen te veroveren. Boeing reageerde met de 747-8, een verbeterde versie van hun iconische jumbojet. Hoewel de A380 aanvankelijk veel belangstelling trok, bleek de markt voor supergrote vliegtuigen uiteindelijk beperkt, wat Airbus ertoe bracht de productie van de A380 te stoppen in 2021.
De huidige stand van zaken
Tegenwoordig blijft de strijd tussen Airbus en Boeing fel, maar met nieuwe uitdagingen en kansen. De recente focus ligt op duurzaamheid en technologische vooruitgang. Beide bedrijven investeren in de ontwikkeling van duurzamere vliegtuigen, waarbij ze streven naar een vermindering van de CO2-uitstoot en een hogere brandstofefficiëntie. De Airbus A350 en de Boeing 787 Dreamliner zijn voorbeelden van moderne, efficiënte vliegtuigen die aan deze eisen voldoen.
De ontwikkeling van de strijd tussen Airbus en Boeing heeft de afgelopen jaren een nieuwe wending genomen na de incidenten met de Boeing 737 MAX, waarbij twee tragische crashes leidden tot wereldwijde grondingen en ernstige reputatieschade voor Boeing. Deze gebeurtenissen hebben Airbus een aanzienlijke voorsprong gegeven, aangezien luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hun vertrouwen in Boeing heroverwogen en zich tot Airbus wendden voor betrouwbare alternatieven. De crisis dwong Boeing tot diepgaande herzieningen van hun veiligheidsprocedures en certificeringsprocessen, terwijl Airbus zijn marktaandeel vergrootte en zijn positie als betrouwbare vliegtuigbouwer versterkte, wat de dynamiek van de concurrentie aanzienlijk veranderde.
Daarnaast speelt de geopolitieke dynamiek een rol in deze rivaliteit. Handelsgeschillen en politieke spanningen kunnen de verkoop en ontwikkeling van vliegtuigen beïnvloeden, wat de concurrentie verder compliceert.
Conclusie
De rivaliteit tussen Airbus en Boeing is het verhaal van voortdurende innovatie, strategische manoeuvres en onophoudelijke strijd om het marktaandeel in de lucht. Terwijl beide bedrijven blijven strijden zien we in Europa een trend naar Airbus. Ook in Nederland wat van oudsher een Boeing-land is. Meer hierover lees je hier.
Boek nu je vlucht bij SimFlying via www.simflying.nl/boeken!