De Boeing 737 is een van de meest gebruikte vliegtuigtypen in de wereld. Grote kans dat je hiermee naar je Europese vakantiebestemming vliegt! SimFlying’s flightsimulator is een tot in details natuurgetrouwe full-scale cockpit van een Boeing 737-800 Next Generation. De simulator maakt gebruik van professionele software zodat het vlieggedrag en de krachten op de besturing erg realistisch is.
In de flightsimulator van SimFlying zitten veel originele onderdelen van de Boeing 737. Dat maakt de cockpit erg realistisch. Alle meters, schermen, knoppen en hendels doen wat ze in een echte Boeing 737 ook doen. Niet schrikken van deze wirwar van knopjes en lampjes. Voor jouw vlucht heb je lang niet alles nodig! Drie laserprojectoren zorgen voor een ‘rondom’ beeld op een scherm met 220 graden zicht. Een unieke ervaring dus.
Wil je meer te weten komen over de Boeing 737NG? Boek dan een vlucht bij SimFlying en onze instructeurs helpen je graag. Daarnaast posten we regelmatig artikelen waarin we je een kijkje geven in de Boeing 737NG, zoals hier ‘een rondje in de cockpit’. Thuis alvast voorbereiden op je vlucht? Vergeet dan niet het instructieboekje bij te bestellen!
Een tour door onze simulator
Primary Flight Display
Onderdeel van de vijf grote schermen in de cockpit is het PFD. Aan de linkerkant van de PFD bevindt zich de snelheidsindicator, weergegeven in knopen (Indicated Airspeed). Een soortgelijke grijze balk is weergegeven aan de rechterkant waarin de hoogte in feet wordt weergegeven. Ook het grijze ‘naaldje’ aan de rechterzijde is een must-have voor het manueel vliegen. Deze meter vermeldt namelijk de rate of climb of rate of descent, oftewel, hoe snel je stijgt of daalt.
Dan het middelste scherm binnen het PFD. Hier bevindt zich de kunstmatige horizon, waarbij de pitch van het vliegtuig te zien is. Ook de koers is in de daaronder weergegeven meter af te lezen.
Throttle Quadrant
Met het Throttle Quadrant bedien je onder andere de motoren van de Boeing 737NG. De gashendels (throttles) zijn daarin voor jouw vlucht het belangrijkst. Daarnaast kan je de flaps en speedbrakes bedienen om de weerstand van het vliegtuig te vergroten.
Overhead Panel
Boven de ramen bevindt zich het overhead panel. Het paneel bevat allerlei draaiknoppen en schakelaars voor diverse systemen. Zo kan de buitenverlichting worden in- en uitgeschakeld, kunnen de brandstofpompen aan- en uitgezet worden, maar is het ook mogelijk om de bekende ‘fasten your seatbelt’ aan- of uit te zetten. Voorafgaand aan elke vlucht lopen de piloten daarom een checklist langs of alles goed is ingesteld. Zodra deze afgerond is staat het overhead panel Ready for Take-off. Er zijn nog allerlei systemen die vanaf het overhead panel in- en uitgeschakeld of geregeld kunnen worden.
Mode Control Panel
Boven het Forward Panel is het MCP te vinden. Hiermee bedien je tijdens de vlucht onder andere de autopilot of handmatig de snelheid, koers en hoogte. Daarnaast kan de ND worden ingesteld met het Electronic Flight Instrument System (EFIS).